Espresso & Me

How does it look?

Posted in Uncategorized by fethalen on augusti 27, 2009

Jimseven tar upp frågan, om ett bra skott ser bra ut. Sedan skriver han att ett bra skott oftast är ett överextraherat skott. Först vill jag flika in att ett färskt kaffe ser bättre ut än ett gammalt, det är mycket tjockare.

Vi äter med ögonen heter det och, det beror säkert på att allt vi ser är så tydligt, självklart och, man kan ju inte direkt ”se fel”. Problemet blir väl att man fokuserar lite väl mycket på hur det vi gör ser ut och, inte hur det smakar. Men jag måste säga, mitt intresse för espresso ligger mycket i hur det ser ut. Espresso är i mina ögon väldigt vackert, både latte-art och en droppande röd tight espresso.

Saken är väl den att ett ljustorstad kaffe tål generellt att dras tightare och, ett färskt kaffe är fullt av microbubblor som ger en helt underbart ljuvlig munkänsla. Det borde betyda att vi kan få en ballans på hur det ser ut, smakar och vilken munkänsla det har utan att det är helt fel på något område. Jag ska ha detta i baktanke nästa gång jag drar mina skott.

Pennan

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

